Barcelona verkoopt aandeel van 120 miljoen euro in digitaal platform Ook in Wereld
Barcelona won afgelopen seizoen hun 27e Liga-titel. Foto: AFP
Het in Duitsland gevestigde LIBERO Football Finance AG en particuliere investeerders, geadviseerd door het Nederlandse bedrijf NIPA Capital B.V., zijn nieuwe partners geworden in Bridgeburg Invest, de holdingmaatschappij van Barca Vision, aldus de club in een verklaring.
“De investeerders hebben in totaal 29,5 procent van het eigendom van Barca Vision (Bridgeburg) verworven voor 120 miljoen euro.”
“Deze stap die we nu zetten is een strategische zet die ons nieuwe middelen biedt om te blijven groeien in een tijd waarin de vraag naar digitale sportcontent duidelijk toeneemt,” zei Barcelona-voorzitter Joan Laporta.
De verkoop stelt Barca ook in staat om genoeg inkomsten te genereren om hun nieuwste aanwinsten te registreren, zoals de Duitse Ilkay Gündogan en andere belangrijke spelers zoals Ronald Araujo, slechts twee dagen voor de seizoensopener van de club tegen Getafe.
De Catalaanse club kondigde ook een overeenkomst aan “met Mountain & Co. I Acquisition Corp (NASDAQ: MCAA), een speciaal overnamebedrijf dat zich richt op de sector van Europese digitale media en technologie”.
Als onderdeel van deze transactie zal Barcelona haar digitale Barca Vision en audiovisuele content units samenvoegen onder de merknaam “Barca Media” om toegang te krijgen tot extra financiering via de Amerikaanse kapitaalmarkten en zich te richten op een nieuw publiek.
Barcelona zei dat het verwacht dat Barca Media “een belangrijke bron van inkomsten zal worden voor de club” en een bedrijf dat gewaardeerd wordt op 910 miljoen euro ($1 miljard).
De Catalaanse reuzen wonnen afgelopen seizoen hun 27e Spaanse kampioenschap en de eerste sinds 2019.